سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروژه بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان شاهد و

چکیده

هدف از اجرای این تحقیق، بررسی و شناخت رابطه‌ی عوامل فردی، خانوادگی، اقتصادی، دانشگاهی، انگیزشی و نوع حمایت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران با وضعیت پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد، ایثار گر و آزاد می‌باشد. تعیین تفاوت‌های پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان شاهد و ایثار گر با دانشجویان عادی نیز ازجمله اهداف دیگر این پژوهش می‌باشد. بر همین اساس، از تئوری انگیزه‌ی پیشرفت مک‌کله‌لند، اتکینسون و نظریه‌ی خرده‌فرهنگ‌های طبقاتی سوگامن و هم‌چنین مطالعات و تحقیقات پیشین برای تبیین عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان استفاده شده است. تحقیق حاضر با روش پیمایشی اجرا شده و برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌ی محقق‌ساخته و نیز از اعتبار صوری و آزمون آلفای کرونباخ برای روایی آن‌ها استفاده شده است. جامعه‌ی آماری تعداد 33هزار و 668نفر از میان دانشجویان دانشگاه‌های استان اردبیل در سال تحصیلی 84-85 گزینش شده‌اند حجم نمونه‌ی انتخابی شامل 379نفر دانشجوی آزاد و 237نفر دانشجوی شاهد می‌باشد که با استفاده از شیوه‌ی نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شده‌اند. نتایج تحلیل چندمتغیره‌ی رگرسیون نشان می‌دهد که چهار متغیر رضایت از رشته‌ی تحصیلی(28/0)، مشکلات اقتصادی(13/0)، حساسیت والدین به تحصیلات(12/0) و انگیزه‌ی پیشرفت(10/0) تأثیر مستقیمی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارد.

کلیدواژه‌ها: پیشرفت تحصیلی؛ فرزند شاهد و ایثارگر؛ عوامل خانوادگی؛ انگیزه‌ی پیشرفت؛ اردبیل.

  1.  بیان موضوع

آموزش عالی، در توسعه‌ی اجتماعی و منابع انسانی و تربیت افراد کاردان نقش عمده‌ای داشته و از این‌رو دانشگاه‌های کشور در فرایند توسعه‌ی نیروی انسانی، اهمیتی اساسی دارند.

یکی از مشکلات شایع نظام آموزشی در بسیاری از کشورهای جهان، پدیده‌ی اُفت تحصیلی است که زیان‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی زیادی متوجه دولت‌هاو خانواده‌ها می‌کند. تلاش برای شناسایی عوامل مهم در پیشرفت تحصیلی و ارایه‌ی راهبردها و انجام اقداماتی در جهت کاهش خسارات ناشی از اُفت تحصیلی، مستلزم تحقیقات بسیار در این زمینه است.

یکی از ابعاد پیشرفت در آموزش عالی، پیشرفت تحصیلی است که مفهوم آن معلومات یا مهارت‌های اکتسابی عمومی یا خصوصی در موضوع درسی است که معمولاً به‌وسیله‌ی آزمایش‌ها یا نشانه‌ها یا هر دو-که اساتید برای دانشجویان وضع می‌کنند- اندازه‌گیری می‌شود(شعاری نژاد، 1364: 198).

آموزش عالی، همواره با مشکلاتی در زمینه‌ی محدودیت‌های آموزش و پژوهش روبه‌رو بوده است و تحقق اهداف ازپیش‌تعیین‌شده تا حد زیادی بستگی مستقیم به میزان موفقیت دانشجویان دارد. دانشجویان، بنابه دلایلی، از امکانات آموزشی و پژوهشی به‌طور یک‌سان برخوردار نیستند؛ به‌طوری‌که در بیش‌تر دانشگاه‌ها، همه‌ساله دانشجویانی وجود دارند که به‌دلیل عدم موفقیت در تحصیل، با مشکلاتی روبه‌رو هستند(شریفیان 200:1381).

ازطرف دیگر، با توجه به اختصاص درصدی از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی به سهمیه‌ی شاهد و ایثارگران و نیز با وجود پیش‌بینی حد نصاب نمره برای استفاده از سهمیه، همواره این سؤال وجود داشته است که آیا کسانی که با استفاده از این سهمیه وارد دانشگاه می‌شوند، به‌لحاظ علمی و آموزشی با سایر دانشجویان برابر هستند؟ ازطرف دیگر، مرور متون روان‌شناسی در دهه‌ی اخیر، بیان‌گر تأکید فراوان بر نقش پدر در تربیت فرزندان و اثرات سوء ناشی از عدم حضور وی در خانواده می‌باشد. این مشکل عاطفی‌تربیتی، یکی از پی‌آمدهای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در اثر شهادت، اسارت و جانبازی تعداد زیادی از عزیزان پاک این مرز و بوم و نبود نعمت پدر در کانون گرم خانواده بوده است(نجاریان و دیگران، 58:1373).

باتوجه به ضرورت شناسایی مسایل فرزندان شاهد و ایثارگر- به‌ویژه مشکلات تحصیلی آنان و نبود اطلاعات علمی درخصوص پیشرفت تحصیلی دانشجویان- پژوهش حاضر، با هدف بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر شاغل در دانشگاه‌های استان اردبیل و نیز ساکن در این استان و شاغل در دانشگاه‌های خارج از استان (دانشگاه‌های هم‌سطح دانشگاه‌های اردبیل ازلحاظ رتبه) و مقایسه‌ی آنان با وضعیت تحصیلی دانشجویان عادی و غیرشاهد شاغل در دانشگاه‌های استان انجام شده است.

حال، سؤال اساسی و کلی این است که: چه عواملی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر و دانشجویان آزاد شاغل در استان اردبیل رابطه دارد؟ آیا عوامل فردی(جنس، وضعیت تأهل، رشته‌ی تحصیلی، مقطع تحصیلی، مدت شهادت پدر، بومی و غیربومی بودن دانشجو) با پیشرفت تحصیلی رابطه داشته است؟ آیا عوامل خانوادگی و حساسیت والدین به تحصیلات فرزندان خود، شغل و میزان تحصیلات والدین با موفقیت یا عدم‌موفقیت تحصیلی دانشجویان رابطه دارد؟ هم‌چنین عوامل اقتصادی از قبیل: درآمد خانواده‌ها، مشکلات اقتصادی و عوامل دانشگاهی؛ هم‌چون بهره‌مندی از امکانات آموزشی و رفاهی دانشگاه، میزان ارزیابی اساتید ازطرف دانشجو و تعاملات دانشجو با اساتید با پیشرفت تحصیلی دانشجویان هم‌بستگی داشته و نیز در مورد دانشجویان شاهد و ایثارگر حمایت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران از قبیل کمک‌هزینه و تسهیلات ارایه‌شده توسط ستاد شاهد، تشکیل کلاس‌های تقویتی قبل از ورود به دانشگاه و در سطح دانشگاه، میزان مشاوره و ارتباط علمی با استاد با موفقیت تحصیلی این افراد رابطه داشته است؟

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید


پروژه بررسی عوامل مؤثر در جذب دانش آموزان دختر به نمازجماعت

مقدمه

«ان الذین عند ربک لایستکبرون عن عبادته و یسبحونه وله یسجدون»(اعراف: 206) همانا مقربان درگاه پروردگارت از پرستش او سرکشی نمی‌کنند و او را تسبیح می‌گویند و برای او سجده می‌کنند. تنها خداوند سزاوار تسبیح و عبادت است. قرآن کریم تمام موجودات عالم را دعوت برای تسبیح و عبادت در مقابل خالق خود می‌کند و آیات فراوانی در مورد مفهوم، محتوا، نقش پرستش و عبادت و نماز سخن به میان می‌آورد. پرستش نوعی رابطه خاضعانه و ستایش‌گرایانه و سپاس‌گزارانه است که انسان با خدای خود برقرار می‌کند. این نوع رابطه را انسان تنها با خدای خود می‌تواند برقرارکند و تنها در برابر خداوند صادق است. پرستش نشان دهنده امکان و یک میل در انسان است، امکان بیرون رفتن از مرز امور مادی و میل به افق بالاتر و وسیع تر، چنین میلی وچنین عشقی از مختصات انسانی است. تسبیح به معنای منزه دانستن است. وقتی می‌گوییم «سبحان الله» معنایش این است که عبادت سر لوحه تمام انبیاء الهی و ائمه اطهار (علیهم السلام) و اولیاء خدا بوده و از این طریق به عالی‌ترین رتبه و مقام بندگی می‌رسند. هدف اصلی از عبادت، راه یافتن به جوار آن کمال مطلق و هستی بی پایان و انعکاس پرتویی از صفات کمال و جمال او در درون جان است که نتیجه‌اش، فاصله گرفتن از هوی و هوس‌ها و روی آوردن به خودسازی و تهذیب نفس است. نماز رمز پیوند خلق با خالق است و ارتباط مستمر آنها را با خدا تضمین می‌کند. نماز طبیب انسان است و سلامتی انسان را تضمین می‌کند. همان‌طور که، ورزش برای سلامتی انسان مفید است، آب تصفیه شده برای هر خانه‌ای ضروری است. نماز هم برای سلامتی روح انسان است. نماز واقعی پیوند انسان را با خدا چنان محکم می‌کند که در برابر هر کار و هر برنامه او را حاضر و ناظر و مراقب اعمال خویش می‌بیند. براستی چرا نماز از میان اعمال و عبادات دین، به عنوان یاد خداوند و عمود دین معرفی و توصیه شده است؟ و اندازه ثواب این فریضه به هنگام برپایی با جماعت خارج از تصور انسان است. پیامبر اکرم فرمودند: «اگر تعداد نمازگزاران صفوف جماعت از ده نفر فراتر رود، پاداش هر رکعت آن آن قدر زیاد می‌گردد که حتی اگر تمام آسمان‌ها کاغذ شود و دریاها مرکب و همه درختان قلم گردند و همه فرشتگان مأمور نوشتن آن، نمی‌توان پاداش آن را ثبت نمود و پاداش آن فقط در خور محاسبه ذات بیکران الهی است.» در حدیث دیگر، آن حضرت فرمودند: «هر کس مقید به حضور در نماز جماعت تحت هر شرایطی باشد، از پل صراط همچون برق عبور می‌کند و به بهشت نایل می‌گردد.» نماز جماعت از یک وسیله میان عبد و معبود فراتر می‌رود و جنبه اجتماعی و سیاسی و تحزب و تشکل به خود می‌گیرد. افزون بر این، نماز دسته جمعی، به لحاظ روح جمعی حاکم بر فضای نماز، امواج معنویت بهتر و بیشتری را می‌توان در آن مشاهده کرد. در چنین وضعی روح نیایشگر در همراهی با ارواح دیگر نیایش‌گران قدرت صعود بیشتری بدست می‌آورد.

بیان مساله

یکی از پایه‌های اصلی و اساسی دین نماز است. نماز معیار سنجش ایمان افراد و ملاک شناخت پرهیزکاران است. نماز پرچم برافراشته دین و نمازگزاران، امان یافته‌گان سایه الهی آن هستند. نماز بزرگترین عبادت و برترین تکلیف است. در روایت آمده است که، شخصی نزد امام صادق (ع) ازدیگری تعریف کرد.پس از تعریف و ستایش، حضرت پرسید:«نمازش چگونه است؟، در انجام این وظیفه مهم چقدر می‌کوشد؟ همه آن نیکی‌ها بسته به مقدار اهمیتی است که او برای نماز قائل است.» در راه بر پاداشتن این زمینه الهی هر چه تلاش شود زیاد نیست، بلکه تلاش اندیشمندان اسلام و دلسوختگان مکتب حق و حتی پیکار مجاهدان صحنه نبرد با باطل در راه برپایی این عبارت بزرگ بوده است. بنابراین، توجه دادن نسل جوان به اهمیت نماز، تشویق،ترغیب، راهنمایی و یاری آن عزیزان، وظیفه همه علاقمندان به فردای سعادتمندانه جامعه اسلامی است.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید


پایان نامه بررسی مشکلات مدارس در پرورش خلاقیت دانش آموزان

مقدمه 

خلاقیت زیباترین و شگفت انگیزترین خصیصه ی انسان است. غنا، پویایی و بقای هر فرهنگ و تمدنی به خلاقیت مردمان آن بستگی دارد و این واقعیت را تاریخ بارها به اثبات رسانده است.

اکنون در آغاز هزاره ی سوم به جرأت می توان گفت خلاقیت همان چیزی است که زندگی مدرن بشر متمدن را از زندگی ابتدایی انسان نخستین جدا می کند. اگر اکنون در شروع قرن بیست ویکم مشاهده می کنیم که در قسمتی از دنیا انسان هایی رؤیایی دست یابی به کرات دور دست و سکونت در فضا را به واقعیتی عینی بدل کرده اند ، برای لحظه ای بیندیشیم که در همین لحظه در گوشه های دیگری از دنیا ، انسان های دیگری نیز زندگی می کنند که شیوه ی زیستن آنها همانند بشر هزاران سال پیش است ، به راز خلاقیت ، این موهبت منحصر به فرد انسان ، پی خواهیم برد.

بیان مسئله

خلاقیت اوج توانایی تفکر بشری است که توانسته است انسان را به مرحله پیشرفت و ترقی برساند و او را در حل تمام مسائل و مشکلات زندگی یاری دهد. نمونه های خلاقیت را می توان در نقاشی روی دیوار در زمان غارنشینان، خلق یک اثر هنری، ماشین‌آلات صنعتی و آشپزی و خیاطی و … دید .

 در حقیقت خلاقیت یک مفهوم انتزاعی و پیچیده‌است. اما ابهام در معنـــی و مفهوم کلمه به معنی پیچیدگی خود جریان خلاقیت نیست، زیرا خلاقیت را می توان به راحتی در زندگی روزانه حس کرد و آن را لمس کرد .

اخیراً محققان و روان شناسان به بعد اجتماعی و محیطی آن توجه کرده اند و معتقدند که خلاقیت را نمی‌توان بدون توجه به ابعاد اجتماعی و محیطی آن بررسی کرد. به نظر استرانبرگ(1989) فرایند خلاقیت در ذهن شخص با متغیرهای اجتماعی رابطه دارد . واقعیت این است که به خلاقیت نمی توان با تمرکز بر یک بعــــد نگریست . ابعاد فردی یا محیطی نمی تواند بیانگر ماهیت خلاقیت باشند.بلکه خلاقیت ازسویی نیز تابع نظام اجتماعی خلاق است. به همین دلیل خلاقیت هرگز نتیجه عمل فرد به تنهایی نیست .

یکی از ابعاد محیطی اجتماعی خلاقیت،مدرسه می‌باشد.تورنس بیان می کند مسئله توسعه خلاقیت در نظام آموزشى رسمى بیشتر از این جهت حائز توجه است که بر اساس پژوهشها دریافته‌ایم که درابتداابتکار وخلاقیت دراغلب کودکان مشاهده می‌شود ولى منحنى تحول آن در حدود10سالگى افت می کندو سیر نزولی می یابدو نتیجه آن فقدان علاقه به یادگیری وافزایش مشکلات رفتاری و انگیزشی است. به قول تورنس عدم بروز این توانایى عموماً به نامناسب بودن روش‌های تدریس مربوط می‌شود .

در این میان معلمان نقش کلیدی را بر عهـــده دارند معلمان می توانند با استفاده از انواع روشهای خلاق امکان ظهور خلاقیت در کودکان و نوجوانان را فراهم سازند. امــــروزه تمام کودکان دبستانی باید با واقعیت ها و مفاهیم علمی آشنا شوند زیرا زندگی در عصر صنعتی بدون استفاده از یافته‌های علمی تقریباً غیرممکن است .

مدرسه به عنوان یکی از اجزای مهم نظام آموزشی می تواند بر فرایند تفکر و مهارتهای ذهنی و شیوه‌های یادگیری دانش آموزان تأثیر شگرف بگذارد تا به راحتی بتواند در جهت تفکر نو و انتقادی و کشف مجهـــولات پیش برود و راه حل مناسبی برای مشکلات ارائه دهد. بدین ترتیب مدرسه می تواند کانونی جهت یادگیری و پرورش افکار خلاق باشد .

محیط مدرسه از جنبه های مختلفی مانند شرایط فیزیکی(دیوارها،کلاس، ابزار و اشیاء موجود در مدرسه..) و روابط عاطفی میان افراد، نقش مدیر و ناظم بویژه معلم، روابـــط دانش آموزان با معلم، روابط دانش آموزان با یکدیگر، بر انگیزه یادگیری و خلاقیت تاثیر مستقیم دارد. معلم در مدرسه بعنوان یک الگو نقش کلیدی ایفاء می‌کند. در واقع اهمیت او در زندگی کودکان و نوجوانان مستعد و خلاق بیشتر روشن می گردد. شایان ذکر است معلم شکل دهنده جو کلاس است و مهمترین نقش را در پرورش خلاقیت دانش آموزان برعهده دارد و می‌تواند این نقش را از طریق روشهای تدریس در کلاس به انجام رساند .

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید


پایان نامه بررسی مهمترین علل بروز اختلاف بین والدین و نوجوانان د

مقدمه :

انسان از زمان تولد تا بزرگسالی مراحل مختلفی راطی میکند شاید مهمترین و حساس ترین دوران زندگی دوران بلوغ باشد.این دوران همراه باتغییرات ودگرگونی هایی است که در هیچ مرحله دیگری از زندگی وجود ندارد.مرد دراین مرحله بالغ میشود و استقلال و آزادی های فردی در این دوران خود نمائی می کند.اما متاسفانه اغلب پدران و مادران این مرحله را با دشواری و مشکلات فراوان پشت سرمی گذارند.اغلب والدین هیچ گونه اطلاعاتی ازویژگی های این دوره ندارند و     نمی دانند چگونه بافرزندانشان ومسائل آنها روبرو شوند.عده ای تصورمی کنند که باید رفتاری را در پیش گیرند که پدران ومادرشان درمورد آنها به کار گرفته اند واین درحالتی است که با توجه به دگرگونی های اجتماعی بسیاری از آن رفتارها تغییر شکل داده اند ویا منسوخ شده اند.برخی دیگر از والدین در مواجه با مسائل و مشکلات و رفتارهای غیر معقول فرزندانشان احساس می کنند که کاری از عهده شان ساخته نیست وگمان می کنند که قادر نیستند نقش ها و کشمکشهای دوران بلوغ فرزندانشان را تحمل کنند.اطلاق کلمه (بحران) به مرحله نوجوانی اغلب باعث نگرانی والدین اگاه میشود (معتمدی1376.ص9)                                                                

توماس گوردن می گوید: دوره جوانی بحران ندارد به عبارت دیگر جوان در این دوره هیچگاه با خانواده خویش به ستیز برنمی خیزد بلکه علیه روش های ضد تربیت سالهای قبل خود وخلاف آموخته ها و دانسته های خویش که اینک والدین آنها را به آسانی اجرا می کنند قیام می نمایند.یکی از علل نگرانی های والدین این است که آنان خیلی زود باگذشت ایام لحظات پر التهاب دوران نوجوانی خود را از خاطر برده و هیجانات تند وخشونت آمیز آن دوران را به فراموشی سپرده اند.در حالی که مسائل و مشکلات نوجوانان امروز نیز تقریبا مشابه با مشکلات دوران آنان می باشد با این تفاوت که آن مسائل به علت تغییرات شرایط اجتماعی واقتصادی و فرهنگی جامعه صورتی دیگر ودامنه ای وسیعت ر یافته است. علت دیگر نگرانی والدین این است که آنان به یکباره در می یابند فرزندانشان دیگر آن کودک مطیع و سر براه نیست بلکه به جوانی خودسر وعاصی تبدیل شده است. تحمل رفتارهای متضاد و بهانه گیری های بی رویه وعیب جویی های مداومش اغلب مشکل است وباعث تضادو کشمکش بین فرزند و والدین میشود. انتقاد و اعتراض بی رویه والدین ولجبازی نوجوان موجب برخورد بین این دو نسل می گردد.(به پژوه.1377.ص5)                   

آزادی های بیش ازحد ومحدودیت های بیش از حد و اجرای برنامه های انضباطی شدیدو افراطی و در خواست اطاعت کورکورانه در دوران بلوغ آشفتگی های روحی فراوانی را در پی خواهد داشت وسبب عکس العمل های شدید نوجوان می گردد. نوجوان گاهی برای رهایی از رنج و ناراحتی فقرو گرفتاری و نجات از سرزنش های مدام و تحقیرهای مکرر و خرد شدن شخصیت خود از خانه می گریزند و فرار را بر قرار ترجیح می دهند.گاه این فرار به خاطر تنبیه وعبرت والدین است و گاه به خاطر احساس بی پناهی  واحساس عدم امنیت از خانه می گریزند وبامختصر محبتی که از طرف والدین می بینند خود را تسلیم آنان می کنند(خدایاری فر.1372.ص58)

بیان مسئله:                                                                                           

امروز صنعتی شدن و شهرنشینی ساختار خانواده را دچار تحول کرده ونیازها وانتظارات جدیدی آفریده است.بزرگترین مشکل انسانها فقر ارتباطی وناهماهنگی میان والدین وفرزندان وهمچنین میان فرزندان و والدین است.والدین عوامل مهمی هستند که می تونند به نوجوان کمک کنند که از عهده آنچه  لازمه مستقل شدن است برآیند ومبدل به بزرگسالانی توانا متکی به خود و دارای تصویر مثبت ازخود شوند.نیاز به والدین بامحبت و دلسوز که در جریان رشد فرزندان خود هستند ثابت شده است(موریس.1374.ص55).جوانان نیاز به تقویت روحی ومحیط مناسب برای فعالیت و امکان ارتباط اجتماعی دارند ونباید آزادی عمل آنان را در موارد معقول محدود نمود.طبق بررسی یونسکو اغلب جوانان احساس می کنند که آلت دست قرار گرفته اند وبه همین جهت نسبت به بزرگسالان بدبین هستند ویک حالت عصیان نسبت به سنتها و آداب ورسوم خانوادگی در آن پدیدار گشته است.(مجله همکاری با جوانان.1375.ص23). والدین می خواهند فرزندانشان مانند خود آنها باشند در صورتی که ممکن است جوانان نخواهند مانند آنان زندگی کنند.در این میان دختران چون آرامتر هستند فشار والدین را بیشتر تحمل می کنند.مادر معمولا آرزوهای براورده نشده اش را در وجود دختر خود متجلی می بیند و سعی می کند آنچه را که خودش می خواسته است دخترش به دست آورد و به مخیله اش خطور نمی کند که دخترش روزی با او مخالفت کند(احمدی.1371.ص56).اصولا عدم تفاهم و توجه نکردن به ارزش های نوجوانان آنان را رودرروی والدین قرار می دهد .مسائل بیان شده فوق منجر به بروز اختلاف بین والدین و نوجوانان دختر میشود.که عمق این اختلافات بستگی به شیوه های تربیتی و جو حاکم بر خانواده دارد.این اختلاف های به ظاهر جزئی به طور یقین می تواند ریشه بسیاری از نابسامانی ها وعدم رشد فکری کافی واجتماعی فرد در آینده باشد.اختلاف بین والدین ونوجوانان در حدود 14یا15 سالگی به نقطه اوج خود میرسد.(بیابانگرد.1377.ص93).در این که سن بلوغ در چه زمانی آغاز ودر جه سنی پایان می گیرد اتفاق نظر وجود دارد وبسیار دشوار است که سن معینی برای شروع وپایان مرحله بلوغ تعیین کرد چرا که در مرحله اول علائم بلوغ گوناگون و متنوع است ودیگر اینکه آغاز بلوغ به حسب ساختمان جسمانی و وضعیت روحی روانی افراد متفاوت است(موریس دبس.1378.ص141)

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید


پروژه بررسی میران عزت نفس در دانش اموزان مدارس دولتی و غیر دولتی

مقدمه

نیاز جامعه انسانی به شناخت عزت نفس و رشد و ارتقا عزت نفس خود در این زمان از هر زمان بیشتر شده است. تغییر تحولات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی این دوره به شکلی است که برای براورده شدن نیازها و کنار امدن با دنیای پیچیده رو به تحول کنونی احتیاج به اتکای درونی محکم و عزت نفس قوی داریم. عزت نفس یک شاخص بسیار مهم در شخصیت افراد است که با مقدار ارزشی که ما به خود نسبت می دهیم و فکر می کنیم دیگران برای ما قائل هستند گفته می شود .عزت نفس از جمله مفاهیمی است که در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از روانشناسان و پژوهشگران قرار گرفته است، اما قدمت تاریخی این موضوع در مباحثی که علماء و فلاسفه تعلیم و تربیت در گذشته داشته اند نیز به چشم می خورد.

بیان مساله

عزت نفس واقعاً بر همه سطوح زندگی اثر می گذارد. در حقیقت ، بررسی های گوناگون حاکی از آن است که چنانچه نیاز به عزت نفس ارضاء نشود ، نیازهای گسترده تری  نظیر نیاز به آفریدن ، پیشرفت ، و یا درک و شناسایی استعدادهای بالقوه محدود می ماند. به خاطر بیاورید هنگامی که کاری را به بهترین نحو به پایان رسانده اید چه احساس خوشی به شما دست داده است. افرادی که احساس خوبی نسبت به خود دارند ، معمولاً احساس خوبی نیز نسبت به زندگی خواهند داشت . آنها می توانند با اطمینان به خود و اطرافیان ، با مشکلات و مسئولیت های زندگی مواجه شوند و از عهده آنها برآیند. مجموعه این برداشت ها و ارزیابی ها و تجاربی که از خویش داریم باعث می شود که نسبت به خود احساس خوشایند ارزشمند بودن ، یا بر عکس احساس ناخوشایند بی کفایتی داشته باشیم . همه ی افراد ، صرف نظر از سن، جنسیت، زمینه ی فرهنگی و جهت و نوع کاری که در زندگی دارند ، نیازمند عزت نفس هستند. عزت نفس ، برابر است با خودباوری واقعی . یعنی : خود را آن گونه که هستیم باور کنیم و برای خشنودی خودمان و دیگران تلاش نماییم. مساله اصلی این پژوهش بررسی میزان اعتماد به نفس دانش آموزان دولتی و غیر دولتی است ؟

فرضیات تحقیق :

  • اعتماد به نفس دانش آموزان مدارس دولتی از مدارس غیر انتفاعی بیشتر است
  • اعتماد به نفس دانش اموزان مدارس غیر دولتی از دانش آموزان مدارس دولتی بیشتر است .
  • میزان یاد گیری دانش آموزان دولتی به دلیل اعتماد به نفس زیاد در آنها است .
  • میزان یاد گیری دانش آموزان غیر دولتی به دلیل اعتماد به نفس زیاد در آنها است .
  • سوالات تحقیق
  • آیا اعتماد به نفس دانش آموزان مدارس دولتی از مدارس غیر انتفاعی بیشتر است ؟
  • ایا اعتماد به نفس دانش اموزان مدارس غیر دولتی از دانش آموزان مدارس دولتی بیشتر است؟
  • آیا میزان یاد گیری دانش آموزان دولتی به دلیل اعتماد به نفس زیاد در آنها است ؟

آیا میزان یاد گیری دانش آموزان غیر دولتی  به دلیل اعتماد به نفس زیاد در آنها است؟

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید