پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت تکنولوژی گرایش انتقال تکنول
عنوان کامل پایان نامه :
تحلیل لایحه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با توجه به اقتضائات اسلامی پیشرفت در حوزه علم و فناوری
پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت تکنولوژی گرایش انتقال تکنولوژی
تکه هایی از متن :اسلامی و ایرانی بودن الگو؛ معنا و مفهوم
در بیان این مفهوم نظرات مختلفی ارائه شده است که به برخی از آنها اشاره میشود:
الگوى پیشرفت، ظرفىداردوآناسلامىوایرانىبودنآناست. اینظرفاسلامىوایرانىازهمجدانیست. اسلامبهایرانىهویّتبخشیدوایرانىنیزموجباتگسترشاسلامرافراهمنمود. اسلامىبودنالگوناظربهمبانىاندیشه، جهانبینی، اهدافمیانىونهایى، ارزشهاوروشهاستکهازاسلاممایه می گیرد. هرملتىبخواهدازالگوىتوسعهسرمشقبگیرد، بایدویژگیهایجغرافیایى، انسانى، سیاستی، اقتصادى، فرهنگىوفرصتهاوتهدیدهاىخودرادراصلاحالگومدّنظرقراردهد، پسایرانىبودن الگوامرىاجتنابناپذیراست (مصباحی مقدم، 1389). رهبری معظم نیز از همان ابتدا به در جلسات و گردهماییهای مختلف به فراخور شرایط به شرح و تبیین مؤلفههای مختلف این اصطلاح پرداختند. ایشان در نخستین نشست اندیشههای راهبردی الگو (10/9/1389) هدف از تدوین این الگو را این گونه بیان فرمودند: پیشرفت کشور و تحولى که به پیشرفت منتهى میشود، باید طورى برنامهریزى و ترتیب داده شود که انسان بتواند در آن به رشد و تعالى برسد؛ انسان در آن تحقیر نشود. هدف، انتفاع انسانیّت است، نه طبقهاى از انسان، حتّى نه انسانِ ایرانى. پیشرفتى که ما میخواهیم بر اساس اسلام و با تفکّر اسلامى معنا کنیم، فقط براى انسان ایرانى سودمند نیست، چه برسد بگوئیم براى طبقهاى خاص. این پیشرفت، براى کلّ بشریت و براى انسانیت است. در دیدار روسای سه قوه و مسئولان و مدیران بخشهای مختلف نظام (1387/06/19) بیان می دارند: ما فرقمان با بقیّه گروههایى که در کشورهاى مختلف مىآیند یک رژیمى را تغییر میدهند، بر سر کار مىآیند و قدرت را به دست میگیرند، این است که ما آمدیم براى اینکه یک جامع? اسلامى به وجود بیاوریم؛ ما آمدیم تا حیات طیّب? اسلامى را براى کشورمان و براى مردممان بازتولید کنیم؛ آن را تأمین کنیم. و اگر بخواهیم با یک نگاه وسیعتر نگاه کنیم، چون بازتولیدِ حیات طیّب? اسلامى در کشور ما میتوانست و میتواند همچنان الگویى براى دنیاى اسلام شود، در واقع آمدیم براى اینکه دنیاى اسلام را متوجه به این حقیقت و این شجر? طیّبه بکنیم؛ ما براى این آمدیم. هدف، جز این چیزدیگرى نبود، الآن هم هدف جز این چیز دیگرى نیست. نظام اسلامى، نظامى است بر پایهى مبانى اسلام. هر جا که توانستهایم وضع موجود و ساختار کنونى نظام خودمان را بر پایه اسلام قرار بدهیم، این خوب است، مطلوب است؛ هر جا نتوانستیم، سعى ما باید این باشد که آن را بر همان پایه و مبناى اسلامى قرار بدهیم؛ از او نباید تخطّى کنیم. این هدف ماست.
ایشان در در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسى مشهد (1386/02/25) در توضیح اسلامی ـ ایرانی بودن الگو بیان میدارند: ما باید پیشرفت را با الگوى اسلامى - ایرانى پیدا کنیم. این براى ما حیاتى است. چرا میگوییم اسلامى و چرا میگوییم ایرانى؟ اسلامى به خاطر اینکه بر مبانى نظرى و فلسفى اسلام و مبانى انسانشناختى اسلام استوار است. چرا میگوییم ایرانى؟ چون فکر و ابتکار ایرانى، این را به دست آورده؛ اسلام در اختیار ملتهاى دیگر هم بود. این ملت ما بوده است که توانسته است یا میتواند این الگو را تهیه و فراهم کند. پس الگوى اسلامى -ایرانى است. البته کشورهاى دیگر هم از آن، بدون تردید استفاده خواهند کرد؛ همچنانى که تا امروز هم ملت ما و کشور ما براى بسیارى از کشورها در بسیارى از چیزها الگو قرار گرفته، اینجا هم یقیناً این الگو مورد تقلید و متابعت بسیارى از ملتها واقع خواهد شد.
همانگونه که اشاره شد پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دینی در ایران، ضرورت و امکان دینی شدن زندگی فردی، جمعی و اجتماعی مردم بیش از همه دغدغ? مردم، اندیشمندان، مسلمانان و رهبران حکومت اسلامی بوده است. لذا آنگاهکهازالگوىاسلامىودینىسخن گفته میشود، قاعدتاالگویىمد نظرماستکهداراىمبانى، ساختار، محتوا واهدافدینىِ اسلامىبودهوراههاىوصولبهاهدافرادرچارچوبفهمدینىویاآنچهامروز بنامعلمدینىنامبرداهشدهاست، فراهمآورد (ابطحی، منتظر، (1391) ص 125)
بیان این نکته ضروری است که جغرافیای ایران تاثیری در مبانی پیشرفت در عرصههای مختلف، از جمله عرص? علم و فناوری ندارد بلکه ایران، ظرفی برای پیشرفت و تحوّل می باشد؛ چرا که اسلام و مبانی آن در پیشرفت یک حقیقت فراجغرافیایی بوده و محدود به یک زمین و منطقه نیست همانطور که کلام وحی و پیامبری منحصر به یک مکان و سرزمین خاصی نیست. و پرواضح است یک حقیقت فراجغرافیایی اگر بخواهد در یک منطقه و با خصوصیّات انسانهای متفاوت پیاده شود چگونگی آن رنگ و شکل خاص به خود را خواهد داشت. همانطور که کلام وحی به حسب نوع توانایی، فهم و ادراک مردم بیان می شد؛ و کار فقیهان تطبیق حقیقت جامع و فراگیر دین با شرایط و خصوصیّات زمان و مکان می باشد. پیشرفتی که با اقتضائات جهانبینی اسلامی بنا شده باشد، پیشرفتی حقیقی است و دارای ویژگیهای زیر است: