سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت تکنولوژی گرایش انتقال تکنول

پایان نامه

 عنوان کامل پایان نامه :

تحلیل لایحه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با توجه به اقتضائات اسلامی پیشرفت در حوزه علم و فناوری

پایان‌نامه کارشناسی ارشد  رشته مدیریت تکنولوژی گرایش انتقال تکنولوژی

 

تکه هایی از متن :اسلامی و ایرانی بودن الگو؛ معنا و مفهوم

در بیان این مفهوم نظرات مختلفی ارائه شده است که به برخی از آن‌ها­ اشاره می‌شود:

الگوى پیشرفت، ­­ظرفىداردوآناسلامىوایرانىبودنآناست. ­اینظرفاسلامىوایرانىازهمجدانیست. ­اسلامبهایرانىهویّتبخشیدوایرانىنیزموجباتگسترشاسلامرافراهمنمود. ­اسلامىبودنالگوناظربهمبانىاندیشه، ­جهانبینی، ­اهدافمیانىونهایى، ­­ارزشهاوروشهاستکهازاسلاممایه می گیرد. ­هرملتىبخواهدازالگوىتوسعهسرمشقبگیرد، ­­بایدویژگی‌ها­یجغرافیایى، ­­انسانى، ­­سیاستی، ­­اقتصادى، ­­فرهنگىوفرصتهاوتهدیدهاىخودرادراصلاحالگومدّنظرقراردهد، ­­پسایرانىبودن الگوامرىاجتناب‌ناپذیراست (مصباحی مقدم، ­1389). رهبری معظم نیز از همان ابتدا به در جلسات و گردهمایی‌ها­ی مختلف به فراخور شرایط به شرح و تبیین مؤلفه‌ها­ی مختلف این اصطلاح پرداختند. ­ایشان در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی الگو (10/9/1389) هدف از تدوین این الگو را این گونه بیان فرمودند: پیشرفت کشور و تحولى که به پیشرفت منتهى میشود، ­­ باید طورى برنامه‏ریزى و ترتیب داده شود که انسان بتواند در آن به رشد و تعالى برسد؛ انسان در آن تحقیر نشود. ­ هدف، ­­ انتفاع انسانیّت است، ­­ نه طبقه‏اى از انسان، ­­ حتّى نه انسانِ ایرانى. ­ پیشرفتى که ما می‌خواهیم بر اساس اسلام و با تفکّر اسلامى معنا کنیم، ­­ فقط براى انسان ایرانى سودمند نیست، ­­ چه برسد بگوئیم براى طبقه‏اى خاص. ­ این پیشرفت، ­­ براى کلّ بشریت و براى انسانیت است. ­در  دیدار روسای سه قوه و مسئولان و مدیران بخشهای مختلف نظام (1387/06/19) بیان می دارند: ما فرقمان با بقیّه‏ گروه‏هایى که در کشورهاى مختلف مى‏آیند یک رژیمى را تغییر می‌دهند، ­­ بر سر کار مى‏آیند و قدرت را به دست می‌گیرند، ­­ این است که ما آمدیم براى اینکه یک جامع? اسلامى به وجود بیاوریم؛ ما آمدیم تا حیات طیّب? اسلامى را براى کشورمان و براى مردممان بازتولید کنیم؛ آن را تأمین کنیم. ­ و اگر بخواهیم با یک نگاه وسیع‌تر نگاه کنیم، ­­ چون بازتولیدِ حیات طیّب?‏ اسلامى در کشور ما می‌توانست و می‌تواند همچنان الگویى براى دنیاى اسلام شود، ­­ در واقع آمدیم براى اینکه دنیاى اسلام را متوجه به این حقیقت و این شجر? طیّبه بکنیم؛ ما براى این آمدیم. ­ هدف، ­­ جز این چیزدیگرى نبود، ­­ الآن هم هدف جز این چیز دیگرى نیست. ­نظام اسلامى، ­­ نظامى است بر پایه‏ى مبانى اسلام. ­ هر جا که توانسته‏ایم وضع موجود و ساختار کنونى نظام خودمان را بر پایه‏ اسلام قرار بدهیم، ­­ این خوب است، ­­ مطلوب است؛ هر جا نتوانستیم، ­­ سعى ما باید این باشد که آن را بر همان پایه و مبناى اسلامى قرار بدهیم؛ از او نباید تخطّى کنیم. ­ این هدف ماست.

 ایشان در در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسى مشهد (1386/02/25) در توضیح اسلامی ـ ایرانی بودن الگو بیان می‌دارند: ­ما باید پیشرفت را با الگوى اسلامى - ایرانى پیدا کنیم. ­ این براى ما حیاتى است. ­ چرا می‌گوییم اسلامى و چرا میگوییم ایرانى؟ اسلامى به خاطر اینکه بر مبانى نظرى و فلسفى اسلام و مبانى انسان‏شناختى اسلام استوار است. ­ چرا میگوییم ایرانى؟ چون فکر و ابتکار ایرانى، ­­ این را به دست آورده؛ اسلام در اختیار ملت‌ها­ى دیگر هم بود. ­ این ملت ما بوده است که توانسته است یا می‌تواند این الگو را تهیه و فراهم کند. ­ پس الگوى اسلامى -ایرانى است. ­ البته کشورهاى دیگر هم از آن، ­­ بدون تردید استفاده خواهند کرد؛ همچنانى که تا امروز هم ملت ما و کشور ما براى بسیارى از کشورها در بسیارى از چیزها الگو قرار گرفته، ­­ اینجا هم یقیناً این الگو مورد تقلید و متابعت بسیارى از ملتها واقع خواهد شد.

همانگونه­ که اشاره شد پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دینی در ایران، ­­ضرورت و امکان دینی شدن زندگی فردی، ­­جمعی و اجتماعی مردم بیش از همه دغدغ? مردم، ­­اندیشمندان، ­مسلمانان و رهبران حکومت اسلامی بوده است. ­ لذا آنگاهکهازالگوىاسلامىودینىسخن گفته می‌شود، ­­­قاعدتاالگویىمد نظرماستکهداراىمبانى، ­­ساختار، ­­محتوا واهدافدینىِ اسلامىبودهوراه‌ها­ىوصولبهاهدافرادرچارچوبفهمدینىویاآنچهامروز بنامعلمدینىنامبرداهشدهاست، ­­فراهمآورد (ابطحی، ­منتظر، ­(1391) ص 125)

 بیان این نکته ضروری است که جغرافیای ایران تاثیری در مبانی پیشرفت در عرصه‌های مختلف، ­از جمله عرص? علم و فناوری ندارد بلکه ایران، ­ظرفی برای پیشرفت و تحوّل می باشد؛ چرا که اسلام و مبانی آن در پیشرفت یک حقیقت فراجغرافیایی بوده و محدود به یک زمین و منطقه نیست همان‌طور که کلام وحی و پیامبری منحصر به یک مکان و سرزمین خاصی نیست. ­و پرواضح است یک حقیقت فراجغرافیایی اگر بخواهد در یک منطقه و با خصوصیّات انسان‌ها­ی متفاوت پیاده شود چگونگی آن رنگ و شکل خاص به خود را خواهد داشت. ­همان‌طور که کلام وحی به حسب نوع توانایی، ­­فهم و ادراک مردم بیان می شد؛ و کار فقیهان تطبیق حقیقت جامع و فراگیر دین با شرایط و خصوصیّات زمان و مکان می باشد. پیشرفتی که با اقتضائات­ جهان‌بینی اسلامی بنا شده باشد، ­­پیشرفتی حقیقی است و دارای ویژگی‌ها­ی زیر است:

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 

پایان نامه ارشد : تحلیل لایحه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با توجه به اقتضائات اسلامی