سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پایان نامه ارشد رشته علوم اجتماعی : بررسی رابطه احساس بی هنجاری

پایان نامه ارشد رشته علوم اجتماعی : بررسی رابطه احساس بی هنجاری -آنومی- با امکان کنش ارتباطی

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 بررسی رابطه احساس بی هنجاری -آنومی- با امکان کنش ارتباطی

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

5-2- تبیین یافته­های توصیفی

مطابق یافته های توصیفی مشاهده شد که میانگین نمره احساس بی‏هنجاری و ابعاد آن درحد متوسط است. این یافته بدان معنا است که احساس بی‏هنجاری و ابعاد آن مسئله­ای است به نسبت فراگیر. این یافته با یافته­های رفیع­پور (1378) و همچنین حسنوند و دیگران (1389) و همچنین تحقیقات جدیدتر مانند حیدری و دیگران (2014) در مورد احساس بی‏هنجاری همخوانی دارد. دیگر یافته توصیفی مربوط به حد متوسط امکان کنش ارتباطی در بین پاسخگویان است. این یافته حاکی از آن است که وضعیت امکان کنش ارتباطی در بین افراد پاسخگو در وضعیت مطلوبی نیست و موانعی جدی در راه کنش ارتباطی وجود دارد. یافته توصیفی همخوان با ادعاهای نظری متفکرانی است که در این حیطه به تفسیر آرای هابرماس پرداخته­اند مانند هث(2002).

یافته های توصیفی نشان دادند که احساس بی هنجاری و عدم امکان کنش ارتباطی هردو در سطحی متوسط شیوع دارند. تبیین این یافته بدین ترتیب ممکن است که مطابق با پژوهش­هائی من­جمله رجب­­زاده و کوثری(1382) همچنین رفیع­پور(1378) و نبوی و علامه(1392) بی­هنجاری مساله­ای اجتماعی است که در سطوح مختلف فردی، گروهی و سازمانی اعمال اثرمی کند و انسجام اجتماعی را تحت تاثیر قرارمی­دهد. همچنین شیوع حدمتوسط احساس بی­هنجاری با توزیع امکان کنش­ارتباطی به عنوان یکی از نمودهای انسجام اجتماعی هم­ارزی دارد که در یافته­های استنباطی تحلیل و تفسیر خواهدشد.

5-3- یافته­های استنباطی

در این بخش ابتدا تلاش می­شود تک تک فرضیات به صورتی مجزا تبیین شود و سپس با نظر به الگوی تبیین این فرضیات مدل نهایی و نظام فرضیات در یک کل واحد مورد بررسی قرار گیرد .

5-3-1- تبیین فرضیه اصلی

فرضیه اصلی پژوهش ادعای وجود رابطه معنادار بین احساس بی­هنجاری و کنش ارتباطی را داشت. ضریب همبستگی بین دو متغیر معنادار است و بدین معنا است که با بالا رفتن احساس بی‏هنجاری امکان کنش ارتباطی در بین پاسخگویان پایین می آید. این یافته بدین معنا است که احساس بی‏هنجاری وقتی بالا می­رود امکان کنش ارتباطی پایین می­آید. از آنجا که وضعیت­های ساختاری و وضعیت زیست جهان مطابق نظر هابرماس بر امکان کنش ارتباطی اولویت هستی­شناختی و علی دارد می­توان ادعا کرد که شرایط بی‏هنجار چه در قالب بی‏هنجاری ساختاری باشد (سطح کلان) و چه در قالب  احساس بی‏هنجاری (سطح خرد) تقدم هستی­شناختی بر شرایط کنش دارد. همانطور که در فهم هابرماس از کنش ارتباطی مشاهده می­شود استثمار زیست­جهان به دست عقل ابزاری مانع ارتباط و گفتگو و تحقق عقلانیت ارتباطی است. مروری بر رویکرد مرتون و دورکیم به مسئله بی‏هنجاری که در فصل دوم بدان پرداختیم نشان می­دهد که این دو متفکر بی‏هنجاری را بستری برای خودمحور شدن افراد و گریز از پیوندهای اجتماعی می­دانند. دورکیم در کتاب تقسیم­کار عمل انسانی را خودمدارانه و خودخواهانه می­داند و بی‏هنجاری را شرایطی می­داند که امیال انسان در آن سیری ناپذیر می­شود. مرتون نیز وضعیت بی‏هنجار را محصول غلبه­ی آرزومندی­هایی می­داند که آنها را به رؤیای آمریکایی تعبیر می­کند. در این شرایط از نظر متفکران بی‏هنجاری چیزی که آسیب می­بیند همان انسجام و پیوندهای اجتماعی است. انسجام و همبستگی اجتماعی که منجر به اهداف و ارزش­های مشترک و تعادل جامعه می­شود. این مضمون بعدها به عنوان سرمایه­ اجتماعی مورد استفاده قرار گرفت که یکی از عمده­ترین شاخص­های آن میزان ارتباطات و مشارکت افراد است. لذا با نظر به شاخصه­های بی‏هنجاری که در معنای عام ویرانگر پیوندهای اجتماعی و بدبینی به اجتماع است می­توان نتیجه گرفت که مانعی بر  سر راه کنش ارتباطی است. در این معنا یافته­ی حاضر در قالب فرضیه کلی  با ادبیات نظری و تجربی که مرور شد همخوانی دارد.

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد):

بررسی رابطه احساس بی هنجاری -آنومی- با امکان کنش ارتباطی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 بررسی رابطه احساس بی هنجاری -آنومی- با امکان کنش ارتباطی

Related posts: